www.gsxr.wz.cz


Bubrákova Suzuki GSX-R 750 - Maruš


Popisky se zobrazí po najetí myši na obrázek.

Fotodokumentace z víkendu, kdy jsem motorku měl půjčenou na vyzkoušenou před koupí. 
Stojí před panelákem, kde bydlím. Pohled z boku. No není to nádhera ? :-) U nás na chatě. Resp. před barákem. ;-) Se známým. Všimněte si jeho Cassidy a mojeho kýblu. Tyto helmy byly postačující pro jízdu
na Jawe, ale po zakoupení tohoto stroje bylo opravdu nutné koupit helmy kvalitnější. S taťkou a bráchou před motelem Achát v Železnici u Jičína.

Technická data

  • výrobce, model: Suzuki GSX-R 750
  • rok výroby: 1988
  • motor: 4-taktní řadový čtyřválec, 74 kW/11000 ot.min-1 (100 koní)
  • naměřené hodnoty...
    nejvyšší rychlost: 230 km/h (bez kapotáží)
    zrychlení 0-100km/hod: 3.9s
    kombinovaná spotřeba: 7.3 l/100 km (min 5.5, max 8.3); spotřeba oleje neznatelná

    Osobní zkušenosti

    Původní text z 7.10.2000

       Tenhle bajk vlastním od svých 22 let /2000/, kdy jsem přemluvil rodiče, ať ho zakoupíme. Před uskutečněním obchodu jsem tuto motorku měl od majitele půjčenou na víkend. Když jsem si ji odvážel a stavil se na koleji, byl jsem asi hodinu úplně rozklepaný a silně mi tlouklo srdce. Do Mladé Boleslavi jsem jel v noci za deště a s totálně sjetou zadní gumou. Najezdil jsem za víkend 1600km a byl jsem nadšen. Za ty prachy těžko koupím něco lepšího. Po 5-ti letech ježdění na Jawe člověk precijen už pokukuje po nečem silnějším, i když 100 koní to zrovna být nemusí.
        Bylo potřeba nechat seřídit karburátory, ventily a spravit tekoucí levý přední tlumič. Než jsem sehnal peníze, najel jsem asi 2000 km. Po seřízení se chování motocyklu rapidně změnilo k lepšímu. Mohu vřele doporučit servis Motomax pana Kučery v Dolních Břežanech. Spravili mi tam i krk řízení, který šel ztuha a při nízkých rychlostech bylo fyzicky velmi náročné motorku řídit. Po dalších cca 1500km začal znovu téct pravý přední tlumič, na což stačilo trochu utáhnout pružinku stahující gufero. Po dalších asi 1500km se začala projevovat jistá závada. Motor naprosto v nahodných situacích začal vynechávat (na třeba 0.2s, jindy 1s, 5s, prostě úplně náhodně). Stalo se, že třeba 500km se to neprojevilo a potom během 10km se to stalo i 20x. Byl jsem z toho dost na nervy. Byly situace, ve kterých kdyby se mi to stalo, tak tu asi už nejsem. V momentě, kdy motor zhasl, nefungoval ani startér. Bylo tedy jasné, že na vině nejsou např. svíčky, nebo nejaká drastická závada v motoru, ale je na vině elektrika. Po všemožném zkoumání vše vyřešil Konkor, který jsem nastříkal do všech kabelových spojů, zásuvek, přepínačů apod. :-)
       Krátce poté, když bylo vše v pořádku, rozhodl jsem se natřít rzí-kvetoucí svody výfuků. Sundal jsem celou výfukovou soustavu, natřel, nasadil, nastartoval....a zhrozil se. Svody u motoru netěsnily. Ve V.T. MOTO mi tam za 300,- Kč (a to sem je musel ještě dost umlouvat) dali jakési papírové těsnění, které to jednak neutěsnilo zcela a druhak asi po 300km vyletělo vyfukem ven a motorka opět zvučela jak s vykuchaným výfukem. Říkal jsem si, jaké komplikace mi přineslo "obyčejné" natření svodů. Nakonec mi pomohl kamarád, pan D., s kterým jsme tam nastrkali hliníkové kroužky. Zdarma. Vlastně jsme se domluvili, že ty kroužky koupim (halířové položky) a někdy mu je dám. :-)
        Začátkem září 2000 se přiblízila doba další výměny oleje (cca 250km do výměny). Také jsem zjistil, že by bylo záhodno seřídit karburátory, vyměnit vzduchový filtr, podívat se na ventily a koupit novou baterku. Zadní guma měla 3000km po sjetí vzorku. Jelikož moje finanční situace byla velice špatná a splácení dluhů se vůbec nedařilo, rozhodl jsem se motorku předčasně zazimovat, přes zimu našetřit potřebných cca 8000,- Kč, které je třeba do Marušky investovat a na jaře jí zprovoznit. 10000 letos najetých kilometrů bylo vlastně více než dost. Rozhodl jsem se pro znovuobživení Jawy, která má nesrovnatelně nižší provozní náklady.

    Jízda

        Jízda na Suzuki GSX-R 750 je nesrovnatelná s Jawou.
        Již poloha jezdce napovídá něco o stylu jízdy, pro který byla motorka zkonstruovaná. Relativně vysoko a vzadu uložené stupačky nutí přenést váhu těla více na řídítka a na motorku "zalehnout". Mě osobně to zcela vyhovuje. Připadám si jako na raketě. :-)) Po najetí asi 4000km jsem osedlal na chvíli Jawu a myslel jsem, že se zabiju. ;-) Nemohl jsem najít stupačky, zadní brzdu a posez byl jak na nějakém chopperu. Po chvíli mě začala bolet záda. Také jsem si uvědomil jednu věc. Na Jawe je mi znatelně větší zima při jízdě např. 80km/h než na Maruš při 160km/h. Opět je na vině poloha jezdce.
        Zátah motoru je přesně to, o čem jsem snil. Do 5-6000 ot.min-1 táhne motor asi tak 2x lépe než Jawa a umožňuje jak klidnou jízdu (s téměř uzavřeným plynem), tak svižnou akceleraci (při 1.-4. rychlostním stupni, na 5. a 6. je to již slabší). Z počátku jsem netočil motor přes 7000 ot.min-1. Asi po měsíci jsem poprvé zkusil více. Zažil jsem skutečně šok, když na 1. rychlostní stupeň , při cca 8500 ot., "chytly saze" a motocykl se naprosto nečekaně jal akcelerovat mnou zatím nepoznaným způsobem. Měl jsem dost práce dobrzdit za auty, která původně byla asi 300 metrů předemnou nahoře na kopci. Najednou vypadala, že stojí. Pravdou zůstává, že člověk si zvykne na všechno. S Maruš jsem se celkem rychle sžil a kamarádi přestali mít narážky typu: "Dávám Ti tak 14 dní.", "Z čeho rodiče zaplatí pohřeb ?" nebo "Ahoj dobrovolný dárče orgánů." Původně nebezpečně vypadající jízda při 160 km/h se změnila v poklidnou projížku při 200 km/h. Přišel jsem také na nutnost podřadit např. o 3 rychlostní stupně dolů, když jedu na 6-ku 100km/h a chci někoho velmi svižně předjet. Stále mě však nepřestává fascinovat zrychlení motocyklu do prudkého kopce. I když už se rozhodnu jet v poklidu, neodpustím si mohutnou akceleraci do kopce (řazení až při 11000 ot.min-1). To miluju. :-))
        Měl jsem zatím možnost vyzkoušet motocykly Ducati 900 SS, Suzuki SV 650, Yamaha FJ 1100, Yamaha XJ 900, Honda CBR 600 F, Yamaha XJ 600 N, Kawasaki GPZ 550, Kawasaki GPZ 500 S, Suzuki GS 400, Kawasaki ZXR 750. Ze všech těchto modelů bych raději než Maruš chtěl snad jen to ZXR 750. U ostatních mi prostě chybí ten nástup v horních otáčkách. Uznávám silný spodek dvouválců (jak V-ček, tak řadových), či vysokoobjemových cesťáků, ale mě osobně nejvíce imponuje (a k motorkám mi sedí) slabší a poklidný spodek, a v případě chuti mít možnost zažít adrenalinový výbuch, než vlastně "pouze" silný spodek. To můžu jezdit autem. Něco jiného by bylo, kdybych se rozhodl hodně a daleko cestovat. Pak bych asi "cestovní" vlastnosti motoru ocenil více. Také bych si vybral raději kapotovanou motorku. DOST mě ale fascinuje zvuk suché spojky u Ducati. To je prostě nářez !! :-)) Co se týče "laděných" výfuků, tak naprosto nesnáším vybrakované koncovky. Po 100km jízdy mě z toho začne bolet hlava. Dvouválce mají obecně "jiný" zvuk, ale já si už zamiloval takové to "vžžžžžuuuuuuuuuuuuiiiiim" vytáčeného čtyřválce, takže ani zvuková stránka by u mě neměla moc význam pro volbu dvouválce.
        O zastavení motocyklu se stará 2-kotoučová přední brzda se čtyřpístkovými třmeny. Oproti bubnu na Jawe je to opravdu silný skok, ale postupně si člověk zvykne a přestane mu to stačit. Asi 2x se mi podařilo vletět do křižovatky na červenou se zablokovaným předním kolem. Když jsem se projel na SV 650 modelu 2000, myslel jsem pak, že Maruš nebrzdí vůbec. Na SV 650 mě také silně překvapil účinek zadní brzdy. Zdál se mi až neskutečně silný.
        Spotřeba paliva silně závisí na způsobu jízdy. Po městě si tipuju okolo 8 litrů, stejně tak na letišti (odpovídala tomu měřená spotřeba). Při jízdě okolo 100-110km/h na 6. rychlostní stupeň je spotřeba nejmenší, asi 5.5l. Při svižné jízdě Mladá Boleslav- Ústí nad Labem (přes Děčín) jsem naměřil 6.5l a to jsem 100km ujel za hodinu (kde to šlo, tak 150-170km/h). Po dálnici s rychlostí 180-215km/h to vychází okolo 7-7.5l . V poslední době mi připadá (a ono tak tak musí být), že se na zvýšené spotřebě podílí zanesený vzduchový filtr.
        Co říci závěrem tohoto pojednání ? Přesednutí na 100-koňovou motorku z Jawy je opravdu silný zážitek. Pokud člověk zachová jistá pravidla a někdy má i trochu štěstí (neplatí pro ty rozumnější), dá se první měsíc přežít. Postupně se s motorkou sžije a už ví s jakým "nářadím" pracuje. Vše záleží na tom, co má člověk v hlavě. Někdy bych tam toho sena chtěl mít míň. :-)) Mým dalším motocyklem by mohla být Suzuki GSX-R 1100 někdy z roku 1990. Jak jsem psal - člověk si zvykne na všechno a to co má mu přestane stačit. :-) Myslím, že mi velice prospěje přestávka do jara.

    Odkazy na stránky o Suzuki GSX-R

    Zde naleznete odkazy na stránky zaměřené především na Suzuki, modely GSX-R (odkazy na články na serveru www.bikes.cz a www.moto.cz) a na stránky majitelů těchto kultovních strojů. Obecnější seznam odkazů najdete zde.

    GSX-R House - Teď sem to objevil, teď to du prozkoumat, ale na první pohled to vypadá velice dobře. :-)
    Vývoj Suzuki GSX-R 750 - Velice zajímavý článek o vývoji tohoto motocyklu na serveru www.bikes.cz
    Síla pro lidi - Možná ještě zajímavější článek o "vnitřnostech" GSX-R 1100, včetně brilantního systému SACS
    Proč zrovna Suzuki GSX-R 1100 ? - Protoze Suzuki !
    Suzuki SRAD 750 - 4. generace sedmsetpadiny od Suzuki
    Pravdivé zpovědi - Porovnání GSX-R 1300 a R1
    2001 Suzuki GSX-R 1000 - Recenze
    2001 Suzuki GSX-R 600 - Recenze
    Suzuki GSXR750 versus Honda RC51: čtyřválec versus dvouválec - Test
    2000 Suzuki GSX-R 750 - Recenze stroje o obsahu 750ccm, který na okruhu poráží R1 či CBR929 a je lehčí než konkurenční šestistovky...
    Suzuki Hayabusa GSX-R 1300 - Recenze
    Suzuki GSX-R 750 SRAD - Recenze starších modelů
    2000 Suzuki GSX-R 750 - Starší recenze
    Suzuki GSX-R 600 - Test staršího modelu
    Suzuki GSF 1200 Bandit - Není to GSX-R, ale šel bych do něj hned ! :-)
    Suzuki GSX-R 750 pro rok 2000 - Recenze novinky (v té době) :-)
    Suzuki GSX-R 750 model 96 - Recenze starších modelů