http://krunkedout4life.tripod.com/id3.html
prelozeno by Bubrak
Pochopeni toho jak vymrsknout spravne wheelie.
Vliv plynu:
Zaklad kazdeho dobreho wheelie je v pochopeni toho, jaky vliv na motocykl ma
vase prava ruka. Prilis mnoho plynu vas hodi na zada a prilis malo zase
nezvedne cumak.
Ovladani spojky:
Uz nebudete muset mit starosti s nicenim spojky, protoze pri spravne
technice ji dokazete usetrit.
Pozice tela:
Tak motorka se nechce rychle zvednout? Chlapici vam reknou jak poloha tela
ovlivnuje motorku pred tim, nez zvednete predni kolo, a hlavne jaky razantni
vliv to na ni ma, kdyz uz jedete po zadnim.
--
Nejprve bych rad zminil, ze nasledujici veci jsem se naucil z vlastni
zkusenosti a rad ostatnich. Pokud se budete ridit nasledujicimi radami,
neochrani vas to pred pady, zranenim a poskozenim veci, ale pomuze vam to,
nejspise, naucit se wheelie rychleji a s mensim mnozstvim padu, nez kdyby
jste se vse ucili sami.
Nastaveni motocyklu
Olej:
Mnoho motorek trpi v prubehu dlouheho nebo kolmeho wheelie nedostatkem oleje.
Notoricky zname typy jsou Gixera (GSXR) a CBR 900RR ('93-'95 893cc model).
Ochranit motorku pred nedostatkem oleje lze bud posunutim nasavaci trubky ve vane
vice dozadu a nebo prelitim oleje pres horni rysku. Ja osobne a nekteri
dalsi prelevaji o 0.95 litru (1 quart). Prelevani vypada ze nedela problemy
Hondam, avsak cetl jsem o problemech, ktere to zpusobuje Gixeram. Pro Gixera
bude tedy nejlepsi modifikovat nasavani oleje z vany. Upravene nasavani
muzete sehnat u www.stuntex.com.
Prevody:
Pro nauceni neni treba zkracovat prevody. Temer kazda sportovni motorka
pujde bez problemu na jednicku na zadni. Zkraceni prevodu kvuli zvedani na
dvojku je take bezpredmetne, protoze pak je dvojka jako jednicka s vetsim
hnacim koleckem. Pokud nejde zvednout na jednicku, neni to chyba motorky.
Zkracovani prevodu neni zapotrebi az do doby nez jste pripraveni na
'highchairs' (na slabych 600cc), wheelies bez drzeni nebo kolecka.
Gumy:
Pro jizdu po zadnim ve vysokych rychlostech se ujistete, ze mate dobrou
zadni gumu. Guma s ojetou ploskou na stredu bude zpusobovat kinklani do
stran. Ucil jsem se jizdu po zadnim na gume, ktera byla na stredu temer na
kordy, a casto mi to blaznive vravoralo, kdyz jsem jezdil v mrtvem uhlu.
Nova guma temer eliminovala tento problem. Snizte tlak v gume pod normalni.
Pro wheelie nad 30 km/h nastavte tlak na 20-30psi, pro wheelie pod 30km/h
snizte tlak na 12-20psi. 18-20psi byva optimalni pro bezne wheelie. Snizeni
tlaku v gume zpusobi vetsi stabilitu v kontrole primeho smeru.
Senzor preklopeni:
Vetsina (mozna vsechny) motorky se vstrikovanim maji senzor preklopeni. To
muze zpusobit chcipnuti motoru kdyz se jede po zadnim hodne vysoko. Je tedy
potreba to odpojit. U Hond se to da udelat jednoduse uriznutim dratu
vedoucich do senzoru a propojenim dvou vnejsich (prostredni nechte volny). U
Gixer toto nefunguje. Je treba vyjmout mosazny krouzek v senzoru, nebo jej
znehybnit napr. silikonem.
Tlumic rizeni:
I kdyz neni nevyhnutelne nutne mit tlumic rizeni, muze vam to ochranit
zadek. Pokud dopadate na zem ze zadniho s natocenym prednim kolem, muzou vas
pekne profackovat riditka ('tank slapper'). Koneckoncu by to ale nemel byt
problem, pokud zajistite aby pri dopadu bylo predni kolo rovne.
Koncovka vyfuku:
Pri zkouseni kolmych wheelie muze byt nutne zkratit koncovku. Seriove
koncovky se na nekterych motocyklech pri kolmych wheelie dotykaji zeme temer
soucasne jako zadek motocyklu. Pokud se koncovka dotkne zeme, muze to
zpusobit pad. Muj kamarad spadl minuly tyden prave kvuli tomu. Koncovka muze
byt zkracena jednoduse odriznutim nekolika palcu z konce a pote
navarenim/nanytovanim zpet. Kratsi koncovky je mozno take zakoupit u
www.starboyz.com.
Padaci ram:
V prubehu uceni se dobremu wheelie nejspise masinu slozite. Padaci ramy
poskytuji nejlepsi ochranu. Nejspise vam usetri spoustu penez pokud
spadnete, ackoliv zadny z nich nemuze ochranit celou motorku pri kazdem
padu. Zde je seznam stranek s padacimy ramy.
Racing 905 Cages http://www.racing905.com
Powers Cages http://www.powersbikeworx.com/
Freestyle Ingenuity Cages http://www.freestyleingenuity.com/
Wicked Crew Extreme Team's Cages http://cantcuffus.com/cages_pics.htm
Hrazda:
Pokud se budete ucit kolma wheelie, nainstalujte si zadni hrazdu. Vnikla
urcita debata, zda trenovat kolma wheelie s hrazdou nebo bez ni. Ja se to
ucil s hrazdou a nemel jsem zadne problemy. Je pouze potreba byt s hrazdou
opatrnejsi, tyc odpousti mene chyb nez plast. Myslim si vsak ze plasty stoji
prilis mnoho nez je takto ucelove nicit. Hrazdu muzete sehnat od Racing 905
nebo Freestyle Ingenuity. Muzete si je take jednoduse vyrobit sami za zlomek
ceny.
Ochrana:
Pouzivejte helmu,bundu,dziny a rukavice jestli se nechcete zamazat. :)
Pred jizdou po zadnim na motocyklu
Jestlize mate moznost pouzit quad nebo krosku, naucte se wheelie neprve na
tom. To co se na nich naucite o ovladani plynu a balancovani v mrtvem uhlu
vam pomuze pote pri uceni na motocyklu. Pokud jste pripraveni ucit se na
motorce, potom:
1. Ujistete se, ze funguje spravne zadni brzda a upravte pozici packy na
komfortni vysku.
2. Vule retezu by mela byt 2.5cm, prilis volny nebo prilis napnuty retez
bude rychleji opotrebovavat rezet a ozubena kola.
3. Ujistete se, ze v gumach stupacek nejsou zadne praskliny a vsechny srouby
jsou dobre utazene.
Rychlost a pozice pro uceni wheelie
Doporucuji zacatecnikum aby se ucili wheelie na jednicku. Je jednodusi
odlepit kolo od zeme a take na jednicku pusobi vetsi brzdna sila motoru.
Znamena to, ze muzete jezdit hodne vysoko bez obav z prevraceni. Take to
mene boli a stoji to mene skod, pokud spadnete se zarazenou jednickou. Z
tohoto duvodu si take nemyslim, ze by bylo rozumne provadet wheelie ve
vysokych rychlostech, pokud se nestalo prirozenym pouzivani zadni brzdy.
Take je jednodussi prejit z wheelies na jednicku na wheelies na dvojku nez
naopak. Jedina nevyhoda wheelie na 1 nez na 2 je v mensi plynulosti. Na plyn
je treba byt citlivejsi. Myslim ze 25km/h je optimalni rychlost pro uceni.
Pri pomalejsi jizde bude pro zacatecnika wheelie prilis nestabilni. Take
doporucuji ucit se wheelie s levou nohou na stupacce spolujezdce (leve,
pozn.Bub), pravou na nohou na predni prave stupacce, pripravenou k pouziti
brzdy. Ackoliv to ve stoje muze z pocatku pripadat nemotorne, bude to pote
lehci az si na to zvyknete. Vetsina lidi si take mysli, ze je lehci
balancovat a kontrolovat wheelie ve stoje nez v sede. Take je jednodusi
odlepit kolo od zeme ve stoje.
Proc je zvedani se spojkou nejlepsi metodou pro zahajeni wheelie
Zvednuti se spojkou je zdaleka nejlepsi, bez ohledu na to, zda ma stroj
dostatek sily pro zvednuti jen plynem. Ackoliv to opotrebovava spojku trochu
rychleji nez normalne, rozdil neni markantni. Take jsem nikdy neslysel o
nejakych vetsich problemech v dusledku vetsiho pnuti na hnaci soustave
('drive train').
Je mnoho vyhod pro zvedani se spojkou oproti plynu.
1. Umoznuje to zvednout i motorky, ktere nemaji dost vykonu.
2. Muzete delat wheelie v nizsich otackach a tudiz nizsich rychlostech.
Umoznuje to zacatecnikum provadet wheelie dele mimo pozici mrtveho
uhlu.
3. Zvednuti je vice predvidatelne. Pokud se kolo zveda jen plynem, nejprve
jde nahoru velmi pomalu, pote kdyz je kolo asi 1m vysoko, tak se pod plnym
plynem zvedne prudce a zpusobi nepredvidatelny a desivy nastup. Pokud
zvedneme kolo se spojkou spravne, predek vyskoci blizko k mrtvemu uhlu. Pote
jen plynem jemne doladujeme vysku. Po kratkem trenovani se zvedani se spojkou
stava velmi predvidatelnym a vubec ne splasenym.
4. Vsichni profici co znam zvedaji kazde wheelie se spojkou. Urcite chcete
byt jako oni, ne? :)
Jak zvedat se spojkou
Jsou dve metody pro zvedani se spojkou. Ja preferuji tu druhou.
1. Nejprve zrychlujte se spojenou spojkou. Se stale otevrenym plynem
zmacknete spojku jednim prstem aby se rozpojila. Hned ji zase pustte
(mezitim otacky stoupnou), stale pod plynem.
2. Zavrete plyn a vymacknete uplne spojku jednim prstem. Pak pridejte plyn a
zaroven pustte spojku.
Pri uceni se zvedani kola se spojkou nejprve pridavejte mene plynu pred
pustenim spojky, abyste ziskali cit. Pote postupne zvysujte mnozstvi plynu,
dokud se nebude kolo zvedat az do blizkosti mrtveho uhlu. U mrtveho uhlu
uberte trochu plyn. Jestlize se zvednete vice, jemne stisknete zadni brzdu
abyste dostali stroj zpet dopredu. Kdyz se spojkou zvedate na druhy nebo
treti stupen, motorka zrejme bude potrebovat trochu pomoci v zavislosti na
typu. Jestlize samotne zvedani pres spojku nezvedne kolo, zkuste se v
momente kdy pridavate plyn odrazit (strcte rukama a nohama motorku jakoby
dolu) a v momente pusteni spojky se nahnete dozadu. Neni dobry napad
zatahnout za riditka, to muze zpusobit legracni zvednuti kola a vravorani.
Razeni rychlosti
Nedoporucuji razeni rychlosti pri jizde po zadnim dokud v tom nejste opravdu
dobri a jste schopni pri razeni pouzit spojku. Jinak bude razeni pri wheelie
velkou zatezi pro prevodovku. Take je to velmi narocne pro gufera ve vidlich
pokud netrefite rychlost a zaradite neutral. Moje rada je naucit se wheelie
pri konstantni rychlosti a potom nebude zapotrebi radit.
Jak pristat zpet
Kdyz pristavate dolu, stale mejte otevreny plyn az do jemneho dopadu. Pokud
je nezbytne pristat rychle, nejprve zavrete plyn. Pri padani predniho kola
dolu jej zase otevrete pro mekke pristani.
Postup zvednuti kola krok za krokem pro zacatecnika
1. snizte tlak v zadni gume na 15-20psi
2. zaradte jednicku
3. jedte cca 25km/h
4. zmacknete spojku
5. pridejte trochu plyn a pustte spojku
6. opakujte bod 5, pricemz zvysujte postupne otacky, dokud se nebude predek
zvedat az k mrtvemu uhlu
7. uberte plyn v mrtvem uhlu
8. budte pripraveni na zadni brzde
9. udrzujte plyn pri dopadu zpet dolu
Balancovani vpred vzad
Balancovani v primem smeru se provadi plynem a zadni brzdou. Je dobre se to
naucit nejprve na krosce nebo quadu. Jestlize je vyska pred mrtvym uhlem,
musite zvysovat rychlost abyste v tomto uhlu zustali. Pro vraceni se zpet do
mrtveho uhlu je zapotrebi pridat jeste vice plynu. Stejne je to, ale
zrcadlove, kdyz je vyska za mrtvym uhlem. Za mrtvym uhlem je treba pouzit
brzdici silu motoru nebo zadni brzdu pro navrat zpet dopredu do mrtveho
uhlu. Mrtvy uhle je pozice, kde stroj nemusi ani zrychlovat ani zpomalovat,
aby zustal v teto poloze. Vyska mrtveho uhlu je dana predevsim rychlosti
wheelie, cim rychleji jedeme, tim nize je mrtvy uhel. Mrtvy uhel je take
ovlivnen rozlozenim hmotnosti stroje a pozici jezdce. Pointou jezdeni ve
vyrovnanem wheelie je drzeni stroje co nejblize mrtvemu uhlu jak jen to je
mozne. Toho je dosazeno pridavanim a ubiranim plynu a pouzitim zadni brzdy v
pripade potreby. S pravidelnym trenovanim prichazi schopnost jezdit po
zadnim kole plynule bez nutnosti caste korekce plynem ci brzdou.
Balancovani do stran
Balancovani do stran se provadi posunutim pozice jezdce. Opet je dobry napad
natrenovat si to na krosce nebo kole. Pri wheelies nad 30km/h bude drzet
stabilitu predevsim sam stroj. Prave u pomalejsich wheelie musite balancovat
vedome sami. Princip je velmi jednoduchy. Rychle se nahnete na stranu, na
kterou motorka pada. Napriklad, kdyz motorka zacina padat nalevo, meli byste
se prudce nahnout doleva. Tento pohyb bude motorku tlacit na druhou stranu a
tudiz polohu vyrovnavat.
Predchazeni a eliminace kinklani
Z me zkusenosti myslim, ze kinklani pry vysoke rychlosti je zpusobeno sjetou
plochou na zadni gume, neplynulou praci s plynem a/nebo delanim prudsich
pohybu. Kinklani v nizsich rychlostech vypada zpusobeno vysokym tlakem v
zadni gume a/nebo neudrzovanim balance do stran.
Zataceni wheelies
Pro dobre zataceni je treba byt v mrtvem uhlu a nebo za nim. Zatacet pri
rychlosti nad 30km/h se jednoduse nahnete do strany na kterou chcete
zatocit. Nicmene pro zataceni pri nizkych rychlostech je treba nejprve
naklonit stroj na stranu na kterou chcete zatocit. Napriklad jestlize chcete
zatocit doprava, nejprve se pomalu nahnete doprava, pote rychle cuknete
doleva a natocte riditka take trochu doleva. To zpusobi ze bude motorka
padat na pravou stranu. Pote, misto abyste uplne vykorigovali naklon, nechte
motorku naklonenou ve zvolenem uhlu. To zpusobi ze bude motorka zatacet
vpravo.
Pouzivani zadni brzdy - zpomalovani wheelie / kolma wheelie
Wheelie se zpomaluje tak, ze se jede za mrtvym uhlem. Toto je nejtezsi cast
uceni se jezdit po zadnim, ne kvuli umeni, ale kvuli potrebne odvaze. Naucit
se pouzivat zadni brzdu chce sebrat odvahu, zvednout predek az za mrtvy uhel
a zmacknout zadni brzdu. Brzy se tento proces stane prirozenosti. Pro
zpomaleni wheelie je treba nejprve pridat plyn a dostat se za mrtvy uhel.
Pokud se hned leknete a tvrde zamacknete zadni brzdu, stroj se rychle
preklopi zase dopredu aniz by se znatelne wheelie zpomalilo. Pro zpomaleni
je treba drzet stroj stale za mrtvym uhlem a zaroven jemne ovladat brzdu.
Pro kolma wheelie staci udelat tu samou vec, jen je treba uvolnit vice brzdu
a nechat stroj aby se polozil na zadek. V pripade ze neplanujete zaparkovat
v kolme svici, vcas zaslapnete brzdu predtim, nez se wheelie zpomali
natolik, ze se zastavi motor.
Pomale wheelie
Pote co se dostatecne naucite zpomalovat wheelie, budete moci jezdit samotne
pomale wheelie. Prvni ze vseho zvyste volnobezne otacky. Ja osobne jezdim
pomale veci s volnobehem na 3500 ot/min. Vyssi volnobeh vam umozni provadet
pomala wheelie mnohem plynuleji. Budte vsak opatrni pri prvnim pokusu s
vyssim volnobehem, protoze pak je treba pouzivat vice brzdu, aby se
zabranilo preklopeni dozadu. Po trose treninku s vyssim volnobehem budete
schopni jezdit pomale wheelie jen s pouzitim brzdy a pouze pridanim plynu
pokud by predni kolo slo zpatky dolu.
Az se naucite vse vyse uvedene, dalsi variace jizdy po zadnim budou vicemene
intuitivni.