Bubrákova Jawa 350 typ 360


Popisky se zobrazí po najetí myši na obrázek.

Někdy z doby kdy mi bylo 17, možná 18. U hotelu Žalý v Krkonoších. Vyvěšte prápory. Pan Bubrák přijíždí...:-)) S brachou a Jawou u pana opraváře. U fotografa...(pri ceste z Streetfighter Day 1999) U fotografa 2...(pri ceste z Streetfighter Day 1999)

Technická data

  • výrobce, model: Jawa 350 model 360 ("panelka")
  • rok výroby: 1967
  • motor: 2-taktní řadový dvouválec, 16 kW/5400 ot.min-1
  • naměřené hodnoty...
    nejvyšší rychlost: 141 km/h
    zrychlení 0-100km/hod: 8s
    kombinovaná spotřeba: 3.5 l/100 km

    Osobní zkušenosti

    Původní text z 27. září 1999

       Tenhle bajk vlastním od svých 13 let /1991/, kdy jsem přemluvil taťku, ať mi ho koupí, protože mi za chvíli bude 17. Taťka, když viděl inzerát se Simsonem za 12000,- a tenhle s Jawou 350 za 5000,-, řekl že tu Jawu musíme koupit. Motorka byla typ 360 - motor, rám a asi kola - jinak zbytek byl na ní dobastlen z jiných typů, takže je to vlastně jediný druh na světě :-). Než jsem si udělal řidičák, tak jsem ji párkrát řídil, ale jelikož jsem byl drobnějšího vzrůstu, bylo to pro mě celkem náročné :-).
       Již od počátku se začaly objevovat problémy s dobíjením baterie. Baterie po dobití vydržela tak 2 měsíce a byla nepoužitelná. V krátké době po získání řidičského průkazu jsem se seznámil s jistým pánem B., který problém s dobíjením vyřešil připojil do obvodu relé, které při poklesu otáček vypíná světlomet - samozřejmě pouze ve dne a od té doby vozím motorku na opravy jen k němu. Kromě problému s dobíjením se nikdy nestalo, že bych někam nedojel a jelikož je tento problém již odstraněn, jezdí moje motorka od roku 1995 spolehlivě. Pokud se stane, že přestane jet, je to vždy jen proto, že se někde uklepe el. vedení (asi 20x se to stalo u pojistky a 1x u relé). Jinak samozřejmě občas praskne spojková nebo brzdová páčka (asi 1x za 3 roky), praskne spojkové lanko, ukroutí se náhon na tachometr apod. V zimě roku 1997 něco v motoru prasklo a začalo to tam hodně klepat (přimo bouchat - z motoru se ozýval zvuk jak z nejakého chopperu :-) ). Už předtím mi však pan B. navrhl udělát GO motoru a po této události se to jen potvrdilo. Motorka sice jezdila, ale přeci jenom má člověk nejaký ten cit pro pořádek.
       Na jaře 1998 se tedy udělala GO - nová klika, uložení do jehlových ložisek, výbrus (již osmý a obsah motoru byl na 367ccm), písty atd. - to celé i s prací za 5000,-. Myslím, že to byla slušná cena. Téměř celou sezónu 1998 jsem tedy strávil zajížděním motoru (2000 km při max. 80km/h) a ke konci roku jsem se již přesvědčoval o dobře udělane GO. Motorka jezdila jako drak. To vše s olejem M2T. Po zimě jsem motorku vytáhl z garáže a hned na první rovince ji dral při 120 km/h až do zadření motoru, kdy se mi zablokovalo zadní kolo a byl jsem opravdu rád, že jsem nebyl zrovna v zatáčce. Píst se natavil na válec. Prý se po zimě má jezdit asi 100km opatrně (sem tam neco narezne) a olej M2T také není ta správná volba! Nemaže při vyšších teplotách/otáčkách. Po opravě (ten válec je ale stejně už v pytli) jsem opět zajížděl 2000 km a vypadalo vše celkem v pořádku, až na spotřebu - do té doby byla vždy (kromě toho, když mi propouštěl kohoutek pod nádrží, tekla nádrž apod.) mezi 3,2-3,6 l/100km a vůbec nezáleželo na způsobu jízdy, ale po 1000 km zajíždění náhle skočila na 4,5-4,9. Nyní jsem koupil za 4000,- Jawu 350 typ 634 bez OTP a bez elektriky a v plánu je výměna motoru (pokud se nezrealizuje vybrus jiných válců do toho poničeného motoru). Co řící závěrem? Myslím, že kdybych věděl víc věcí, tak se mi motorka nemusela zadřít, čehož budu ještě dlouho litovat. Zařekl jsem se, že olej M2T už tam nenaliju a po zimě to nebudu tolik roštovat. :-)

    Update 28. září 1999

        Spotřeba se zdvíhla, protože se změnil předstih a bylo nutné jej seřídit. Poslední nádrž co tam je jsem byl nucen smíchat opět s olejem M2T a již od prvních kilometrů se začaly projevovat rozdíly při jízdě s M2T. Při studenejším motoru ma větší tah, ale po zahřátí a stálém běhu motoru ve vysokých otáčkách se znatelně dříve přehřívá a ztrácí výkon, než při jízdě s olejem Mogul TS. Dále se vyskytly problémy se zapalováním (vynechával levý válec), které po značných útrapách byly vyřešeny kompletní výměnou zapalování z té koupené 634. Jo - také jsem strhl závit pro svíčku v hlavě levého válce, proto mám teď i vyměněné hlavy z té 634. Fakt sem jí koupil za 5min 12. :-)

    Update 20. řijna 1999

        Tak porád jezdim a jezdim, až se mi dneska zakousla.

    Update 31. řijna 1999

       Následuje repost mailu, který jsem poslal do konference motobike-cz.

       Nazdar, musim se s vami podelit o me posledni zazitky na motorce v tomhle roce.
        Jak jsem uz psal, mel jsem praskly ram, nefungujici spinac na zadni svetlo, tekouci nadrz, ulomenou rucicku na tachometru, utrzeny zadni blatnik, vytekajici levy zadni tlumic a po druhy zakousnuty pravy valec.
       V tomto stavu jsem vyrazil v sobotu s brachou na motorce domu (Praha->Mlada Boleslav).
       Po vyjeti ze Strahova se zdalo vse v pohode, bracha obcas kouknul na motor, esli se moc nepropada a jeli sme. Oba sme byli opet nadseny, kdyz sme projizdeli mezi auty v kolone, proste happy. Pri prujezdu okolo vystaviste mi nahle vypadla rychlost (4.) a uz tam nesla kopnout. Byla tam proste trojka a za ni uz jen neutral. Tehdy jsem si rekl:"A dost, motorku das do garaze a vsechno se to musi dat do kupy."
       Domu jsme dojeli. Na tu 3ku to jelo porat 80km/h v pohode, po rovine i do kopce. Pri tech vysokych (myslim ze to mohlo bejt pres 5500) otackach to vydavalo opravdu pekny zvuk.
       V nedeli jsem ji odvezl do garaze a s kamaradem jsme sundali motor, sedlo, nadrz, kryty. Ten motor je ale pekne tezkej !! :) Kdyz sem pak hejbal s motorkou bez motoru, rikal sem si - ted by se mi stavela na zadni ! :-)) Jak to udelat, aby ten motor tam nebyl - aby byl nejak externe, treba by ho nekdo vozil vedle me autem :-))). Hehe no nic.
       Byl na tu hromadu veci smutnej pohled. Plna nadrz lezela na zemi a pomalu z ni vytekal benzin. Motor byl ztichly v koute, odpojeny, bez hlasu, jak po smrti. Kryty s utrzenymi uchyty lezely vedle jak kuze stahnuta z mrtveho zvirete. Chtelo se mi plakat. Vzpomel jsem si na film "Cislo 5 zije II".

    Jirka
    Jawasaki 350 Dead .............
    V roce 1999 jsem najel 6500km, včetně jízdy na Streetfighter Day 99, kdy mě bez problémů odvezla 200km tam a 200km zpět.

    Update 6. řijna 2000

        Tak vám téměř po roce sdelím, co se těch 12 měsíců dělo s mojí Jawou.
        Rám mi ještě v roce 1999 svařil pan D., motor se odvezl v prosinci k panu B., který mi měl spravit převodovku (v převodovce se vylámaly čepy na kolečku 4. rychlosti - stalo se to tak, že jsem z kopce vyřadil, chcípnul motor a dole tam při zastaveném motoru kopnul 4-ku - TO NIKDY NEDĚLEJTE !! ; vadná kolečka se přehodila z převodovky 634-ky), znovu nechat vybrousit válce z 634 (přestavba na 634 se zavrhla, ale použít válce lze) a případně zavařit nádrž.
        Čekal jsem leden, únor, březen a 10.4. 2000 neodolal nabídce ke koupi motocyklu Suzuki GSX-R 750 r.v.1988, křtěnou na Maruš. Krátce před tím (v březnu) došlo k zaplavení garáže rozvodněnou Jizerou, stěstí, že v rámu nebyl motor. O autu se to však říci nedalo a cena jeho opravy pak ještě zkomplikovala koupi Suzuki. Popujčoval jsem si, kde jen jsem mohl a odvezl si ji domů. Když se kouknu zpět, tak jsem udělal velice dobře. Tento rok jsem na Maruš najel 10000km a na Jawe k dnešnímu dni asi 500km. Mé zážitky s Maruš naleznete zde.
        Její oprava se totiž neustále prodlužovala, až sem si jí nakonec přivezl nekdy začátkem června. Okolo 20.6. mi končila STK, tak jsem ještě predtím koupil novou přední gumu a řetěz.
        Již při první cestě do Prahy začala motorka zlobit. V nižších otáčkách motor začal vynechávat a proto sem jej musel točit víc než bych při zajíždění chtěl. Postupně jsem zjistil, že vynechává levý válec. Z Prahy do Mladé Boleslavi jsem pak jel asi 2hod 30min (60km), protože jsem jel už jen na jeden válec. O spotřebě se mi zdály noční můry. Při jízdě jsem si všiml, že probíjí kabel na válec, tak jsem zajel do Dobrovice a koupil nové svíčky, fajfky a kabel. Na STK jsem přijel po ordinačních hodinách. Po výměně jsem jel opět do Prahy a stalo se téměř to samé. V Praze začala motorka zlobit uplně stejně jako týden předtím. Po cestě zpět do Mladé Boleslavi sem myslel, že motorku hodím do příkopu, rozšlapu ji a někoho stopnu. Vyjel jsem okolo 2:30 ráno a doma byl po 6:00, psychycky úplně na dně. Jela opět na jeden válec a jen při vyšších otáčkách se chytal i levý. Těsně před Boleslaví se mi zakousl motor při asi 100km/h. Nedivím se, 400km po výbrusu. Já jsem na to ale psychicky neměl, jet neustále na 2-ku 40-50km/h. To jsem zpočátku dělal, ale jak jsem zjistil, že to na 4ku musím točit přes 80km/h a jedou oba válce (stějně tak i na 3-ku přes 65km/h), tak jsem se už před Boleslaví neudržel. Druhý den jsem dorazil na STK - 10 minut před zavírací dobou. Nikdo tam už nebyl, paní co zrovna odcházela mi sdělila, že prý chlapi odešli, protože na vyřízení auta potřebují 20 minut a nikdo tam nebyl. Motorku jsem dal do garáže a 2 měsíce na ní nešáhnul.
        Koncem srpna jsem se dověděl, že blbnutí motoru mohl způsobit rozštelovaný předstih, připadně zaneřáděná kladívka. Sim mě na Jawamanii v online diskusi naučil nastavovat předstih a tak jsem se rozhodl, že to zkusim seřídit. První víkend v září jsem uložil Marušku k zimnímu spánku a vrhnul se na Jawu. Předstih jsem nastavil a pak jsem sundal hlavy válců. "Vomrknu to", říkal jsem si. :-)) Na levém válci mě šokovaly 2 rýhy. Byly asi 5 mm široké a 1mm hluboké. Začínaly dole u přepouštěcích otvorů a vedly asi do 2/3 válce, kde postupně zanikly. Jejich pozice byly mimo polohu pístního čepu. Koukal jsem na to jak puk. Sundal jsem tedy i oba válce. Na pravém válci jsem objevil známky přidření (včas jsem vymáčkl spojku, tak to nebylo tak hrozný). Při nandavání válců jsem nevěděl o existenci "zámků kroužků" a rval tam válce přes kroužky, které nebyly v zámcích. 2 praskly. Zlámané kroužky jsem vyndal, "objevil" zámky a přendal ostatní kroužky tak, aby na každym pístu byly 2 kroužky (v krajních polohách). Nandal jsem válce, hlavy a motor nastartoval. Po chvíli se v něm ozvala rána a začalo v něm řinčet. Chcípnul jsem ho tedy a sundal hlavy. Na pístu a hlavě byly zaražené úlomky z pístních kroužků. Po oloupání jsem to celý zamontoval a opět nastartoval. Rozjel jsem se....a řach řach řach....sundal jsem hlavy a celá situace se opakovala. Nakonec jsem všeho nechal, vrátil se z garáže domů a obvolal jsem známé, co s tím. Problém jsem napsal i do motokonference, kde mi Stano ihned odepsal, že sem blbej a že takhle můžu poničit kliku. Změnil jsem tedy strategii a jal se půlit motor. Sundal jsem motor z rámu, jal se vše odmontovávat, až jsem skočil u primárního kolečka na klice a na právé straně u rotoru dynama. Stahovák jsem neměl.
        Motor jsem pak autem odvezl panu D., kde jsme jej společným úsilím rozpůlili. Zjistilo se, ze písty v dolní úvrati narážejí do setrvačníků. Navíc byla levá ojnice trochu ztuhlá. Levý píst měl utrženou dole přepážku, která pravděpodobně způsobila ony rýhy ve válci. Také jsem si uvědomil, že z pístu jsem dloubal převážně materiál, který by odpovídal pístu, než pístnímu kroužku.
        Kliku jsem tedy odvezl panu P., který kliky opravuje pres 40 let a kterého mi pan D. doporučil. Pan P. mi po týdnu zavolal, že klika je na vyhození. Pan B. tam dal nějaká futra pod ojnici a ta neměla dostatečnou vůli. Vypadá to tak, že jak se tam daly válce na 634, tak tam šly i jiné písty a ojnice. Válce jsem dal panu Havelkovi z Jičíněvse na výbrus. Kvůli těm rýhám je tam teď výbrus 6. (byl tam 2.), obsah je 362ccm. Pístní kroužky (59.5mm x 2.5 mm) jsem si musel nechat poslat z Buzuluku Komárov a.s. (17,-Kč / kus, super fabrika :-)) Panu P. jsem dodal kliku z 634 a nakonec i všechny části motoru. Řekl mi, že mě (ani pana D.) nenechá motor složit, abych nakonec znovu nepoškodil kliku. Nyní čekám na ty kroužky a na pana P., až to dá dohromady. Nemůžu se dočkat. ;-) Pravdou je, že letos jsem se konečně o Jawe dověděl spoustu věcí, co se týče motoru, a hodně věcí bych si už dokázal spravit. Po tom jsem stále toužil. Z velké části mi v "kutění" brání to, že nemám vhodné prostory, ani vybavení. Zítra se jdu podívat na netekoucí nádrž, kterou bych chtěl koupit. Snad se mi bude za 200,- líbit. :-)) Zvýšení nákladů pro zprovoznění Jawy mě donutily k rozhodnutí prodat všechny nepotřebné díly z Jawy 350 typ 634, které se do 360-ky nehodí (rám, nádrž, skřín motoru, alternátor, kola, atp.). Pokud máte o něco z toho zájem, stačí mi napsat. Nechci za to majlant. :-)

    Zkušenosti na silnici

    Má nepředvídavost 1

    Rovinka asi 1 km, vedlejší silnice mezi vesnicemi. Na konci rovinky se silnice stáčí vpravo a v té zatáčce je odbočka vlevo na polní cestu. Na tuto cestu chce odbočit auto s vozíkem, které přijelo z mého směru. Toho auta jsem si všiml již na začátku té rovinky, ale protože jsem viděl, že v protisměru nic nejede, předpokládal jsem, že auto odbočí na polní cestu dříve než se k němu přiblížím. Udržoval jsem si tedy svoji rychlost okolo 80km/h. Přiblížoval jsem se místu, kde stálo odbočující auto. S vozíkem zabíralo celou šířku pravé části vozovky. Pomalu se mi začínalo zdát divné, že to auto neodbočuje, i když nic z protisměru nejede, ale pořád jsem předpokládal, že auto odbočí, než k němu dojedu. Pak ve mě začaly vzrůstat pochybnosti. Vždyť na vozovce vedle něj nemohu projet. Byl jsem asi 30m od něj, na tachometru stále 80km/h. Byl čas jednat. Snížit rychlost už bylo vlastně zbytečné - říkal jsem si tehdy. Nakonec jsem to napral do příkopu - 10 cm nalevo jsem minul vozík a 10 cm napravo stožár el. vedení. Proletěl jsem příkopem a najel znovu na silnici, která se stáčela doprava. Uff. Nikdy více. Za mnou seděl na motorce taťka, který byl dost v šoku. Po dojezdu mi řekl, že už se mnou víckrát nepojede (což začal asi po měsíci porušovat :-) ). Doufám, že se teda z mý chyby poučíte !! Stalo se mi to vlastně krátce po obdržení řídičského průkazu (stejně jako i následující příhoda), kdy jsem neměl téměř žádné zkušenosti.

    Má nepředvídavost 2

    Jel jsem po silnici ve městě, která vedla rovně a na konci se stáčela mírně vlevo a dolů. Na začátku té rovinky jsem jel za náklaďákem, který jel dost pomalu (asi 40km/h a v té době bylo ještě ve městě omezení na 60 km/h), ale říkal jsem si, že třeba bude parkovat u kraje vozovky (po pravé straně parkovala auta, tak jsem myslel, že hledá místo). Na konci té rovinky mi však trpělivost došla, zvláště poté, co náklaďák začal úplně zastavovat, aniž by dal blinkr doprava. Tehdy jsem se rozhodl, že ho předjedu. Úplně jsem ale zapoměl na to, že nevidím před něj a tedy vůbec nevím, co se před ním děje. Myslel jsem si prostě, že si jen tak zastavuje. Dal jsem levý blinkr a zabral za plyn. Jakmile jsem byl vedle něj, uvědomil jsem si, že zastavoval před přechodem pro chodce, na který už vstupovali lidé. Když jsem projížděl přes přechod, zprava šla po přechodě mladá žena, která se dívala směrem ode mě - z mé strany prostě vůbec nečekala nebezpečí. Stál tam přeci ten náklaďák. Proletěl jsem těsně kolem ní a ona se stále dívala směrem ode mě !! Dost mě polilo horko a rozbušilo se mi srdce. Tak málo chybělo a mohl jsem možná zabít člověka. Od této události mě zatím nic tak hrozného nepotkalo, doufejme že jsem se poučil a jsem opatrnější. :-)

    Bezohlednost ostatních 1

    Občas se mi naskytne příležitost jet po tmě za deště zároveň. Kapky vody na štítku helmy nádherně lámou světlo od protijedoucích aut, což ale v důsledku působí mou naprostou slepotu. V tomto stavu mě více než kdy jindy štve bezohlednost řidičů, kteří netlumí dálková světla.

    Odkazy na stránky o Jawách

    Zde naleznete odkazy na stránky zaměřené především na Jawy, na stránky majitelů těchto kultovních strojů. Obecnější seznam odkazů najdete zde.

    Jawamania - První neoficiální český site věnovaný této značce; velice živý (Poradna, Diskuze)
    FOXBIKER - Stránka Lišáka, provozovatele Opravničky
    Sim - Borec vlastnící snad všechny kývačky, kterým se zcela oddal
    Bert - Vlastník Jawy